*Άρθρο της Αμαλίας Ζέπου, Αντιδημάρχου Κοινωνίας Πολιτών και Καινοτομίας στην Athens Voice
Το γκράφιτι έχει συνδεθεί παγκοσμίως με την υποβάθμιση του δημόσιου χώρου και την έλλειψη αισθήματος ασφάλειας στις γειτονιές των πόλεων. Έχουμε όλοι αντιληφθεί ότι είναι ένα σύνθετο πρόβλημα, στενά συνδεδεμένο με την ευρύτερη οικονομική και κοινωνική συγκυρία. Αλλά ακόμα και σε πόλεις όπως η Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ ή το Λονδίνο όπου κατάφεραν να το μειώσουν, το γκράφιτι θεριεύει στα υποβαθμισμένα τους προάστια και στους σκοτεινούς τους δρόμους.
Στην Αθήνα, όπου άλλα πιο τρανταχτά ζητήματα απορρόφησαν την προσοχή των αρχών, εδραιώθηκε η αντίληψη ότι η πόλη αποτελεί έναν γυμνό καμβά για αυτοσχέδια έκφραση, ένα ελεύθερο πεδίο δράσης. Για τους καλλιτέχνες δρόμου έχει γίνει η ιδανική «πρωτεύουσα του γκράφιτι», παγκοσμίως ελκυστική για όσους θέλουν να πειραματιστούν πάνω στις αφύλακτες δημόσιες επιφάνειες.
Ορισμένα εντυπωσιακά γκράφιτι, καμιά φορά μικρά αριστουργήματα, άνοιξαν μια παράλληλη συζήτηση σχετικά με την τέχνη του δρόμου, καθώς και ερμηνείες για τον κοινωνικό θυμό και τη δημιουργικότητα που γεννά η αντίδραση στα αίτια της οικονομικής κρίσης. Εξαπλώθηκαν όροι όπως «tagging», «bombing», «murals», «lettering» και άλλες εκδοχές του είδους.
Την ίδια στιγμή ο δήμος Αθηναίων έχει ήδη δαπανήσει περισσότερες από 200.000 ευρώ για τον καθαρισμό της μουτζούρας και τη διατήρηση καθαρών επιφανειών ενώ το επόμενο διάστημα έχει δρομολογήσει να αξιοποιηθούν οικονομικοί πόροι που φτάνουν τις 300.000 ευρώ για κτίρια σε κεντρικούς και πολυσύχναστους δρόμους.
Ωστόσο, ο ρόλος ενός δήμου δεν είναι να παριστάνει τον κριτικό τέχνης. Όσο και αν ο ρόλος του είναι να ενθαρρύνει την οικειοποίηση του δημόσιου χώρου σε ενεργούς πολίτες ώστε να ξυπνήσει την ευθύνη που πρέπει να έχουν οι ίδιοι οι κάτοικοι για την πόλη τους, δεν είναι δική του δουλειά να αφουγκράζεται τι είναι τέχνη του δρόμου, τι είναι «μουντζούρα» και τι πρέπει να σβηστεί ή να προστατευθεί.
Ο δήμος Αθηναίων επέλεξε το δύσκολο ρόλο του συντονιστή σε μια σύνθετη λύση η οποία εξασφαλίζει τη σταδιακή, βιώσιμη και μακροχρόνια στρατηγική αντιμετώπισης μιας πραγματικότητας που οδήγησε σε ολέθριο οπτικό βανδαλισμό της πόλης.
Χωρίς τεχνικές υποδομές για τη νέα αυτή πρόκληση, χωρίς τον έλεγχο της ΕΛ.ΑΣ. για την αντιμετώπιση του συνεχούς βανδαλισμού και με ελάχιστους πόρους, ο δήμος Αθηναίων ανέπτυξε από το καλοκαίρι του 2013 μια πολυεπίπεδη, ολοκληρωμένη και πιλοτικά δοκιμασμένη στρατηγική για να μπορέσει να αντιστρέψει αποτελεσματικά το φαινόμενο του παραβατικού «οπτικού θορύβου».
Ιδού τα 7 συστατικά της:
- Διατήρηση καθαρών επιφανειών. Το στοίχημα ενός δήμου δεν είναι να ισχυριστεί ότι μπορεί να καθαρίσει από μουντζούρες και ταγκιές, μια ολόκληρη πόλη. Μπορεί όμως να συμβάλει στη διατήρηση των καθαρισμένων επιφανειών. Ξέρουμε από άλλες μεγάλες πόλεις του κόσμου ότι ο συστηματικός και άμεσος καθαρισμός μειώνει δραματικά την πιθανότητα επανάληψης νέου «χτυπήματος» γκράφιτι σε καθαρισμένες επιφάνειες. Από το 2017, υπάρχει ειδική υπηρεσία του τμήματος καθαριότητας (24ώεη γραμμή εξυπηρέτησης 1595) που ανταποκρίνεται άμεσα σε κλήσεις για καθαρισμό επιφανειών όπου έχει εφαρμοστεί υλικό προστασίας. Το σύστημα αυτό αναπτύχθηκε πιλοτικά με αφετηρία όλη την οδό Πανεπιστημίου.
- Εισαγωγή νέων καθηκόντων στις υπηρεσίες καθαριότητας του δήμου. Από την αρχή της θητείας του Γ. Καμίνη, πάλευαν οι υπηρεσίες να λύσουν τον γρίφο της καθαριότητας στη μεγαλούπολη. Το νέο Σισύφειο ζήτημα του γκράφιτι ξεπερνούσε τις μειωμένες δυνάμεις των υπαλλήλων εκείνο το διάστημα. Μετά από δοκιμές ανάπτυξης νέων δεξιοτήτων, και χάρη στο «πείραμα» της οδού Πανεπιστημίου, εντοπίστηκε η ρεαλιστική δυνατότητά τους να εποπτεύουν και να συντηρούν. Το 2016 καθαρίστηκαν σημαντικές επιφάνειες από εξωτερικούς συνεργάτες στην οδό Πειραιώς, μεταξύ Ομόνοιας και Ιεράς Οδού, δημοτικά κτίρια, σχολικά κτίρια και πολλά ακίνητα στις δημοτικές κοινότητες. Όλα αυτά συνέβαλαν στη σταδιακή εκπαίδευση συντήρησης καθώς και στον ρόλο εποπτείας υπαλλήλων του δήμου, δύο κομβικής σημασίας παράμετροι για τη βιώσιμη επιτυχία του εγχειρήματος.
- Εκπαίδευση του κοινού με έναν χρηστικό οδηγό που εξηγεί στους κατοίκους της Αθήνας με ποιον τρόπο καθαρίζεται και αντιμετωπίζεται το γκράφιτι. Ο οδηγός κυκλοφορεί σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή από τον Απρίλη του 2017.
Ο δήμος Αθηναίων συγκέντρωσε την τεχνογνωσία και τη μεθοδολογία καθαρισμού προσόψεων σε έναν οδηγό με την επιμέλεια της ομάδας του συνΑθηνά.

- Ανάπτυξη και συντονισμός δικτύου με ιδιοκτήτες εμβληματικών κτιρίων του ιστορικού κέντρου. Από το 2016, ο δήμος πλησίασε πόρτα-πόρτα τους ιδιοκτήτες ή τους χρήστες κάθε κτιρίου της οδού Πανεπιστημίου για να ενθαρρύνει όσους από μόνοι τους καθαρίζουν τις επιφάνειες και να βοηθήσει όσους δεν είχαν την γνώση ή τα μέσα να το κάνουν. Από τα συνολικά τετραγωνικά μέτρα επιφανειών, το 95% είναι σήμερα καθαρά και διατηρούνται καθαρά, ενώ περισσότεροι από τους μισούς ιδιοκτήτες κτιρίων (85%) έχουν γίνει μέλη του δικτύου.
- Ανάπτυξη και συντονισμός δικτύου με οργανώσεις και πολίτες. Πολλές οργανώσεις έχουν κινητοποιηθεί με δικά τους μέσα και πρωτοβουλίες για να προστατέψουν την πόλη ενάντια στην καταστρεπτική επίπτωση του γκράφιτι. Χαρακτηριστικά, η επίμονη οργάνωση Let’s do it Greece που κάθε χρόνο συντονίζει μια εθνική εκστρατεία καθαρισμού, το Δίκτυο Οργανώσεων και Πολιτών για το Ιστορικό Κέντρο (με 11 συλλόγους της Αθήνας) σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού, η οργάνωση εθελοντισμού ethelon, η Sympraxis καθώς και μεμονωμένοι πολίτες έχουν από μόνοι τους προσεγγίσει το δήμο για να συντονιστούν και να οργανώσουν αποτελεσματικά δράσεις καθαρισμού σε συγκεκριμένα σημεία της Αθήνας. Ο ρόλος του δήμου, σε αυτή την περίπτωση, είναι να στηρίξει τις πρωτοβουλίες τους ώστε να έχει αντίκτυπο, ακόμα και σε μικρής κλίμακας δράσεις. Μεγάλη συνεισφορά σε τέτοιες πρωτοβουλίες είχε η εταιρεία Kärcher, που με αποκλειστική διαμεσολάβηση του δήμου, έδωσε 25 επαγγελματικές μονάδες καθαρισμού που εξασφαλίζουν τοπικά τη διατήρηση καθαρών επιφανειών. Τα μηχανήματα μπορούν να δανειστούν, με τον συντονισμό του συνΑθηνά του δήμου Αθηναίων, όσοι θέλουν να διατηρήσουν τις προσόψεις τους καθαρές, ενώ ήδη οι 18 μονάδες χρησιμοποιούνται. Ενδεικτικά, τέτοιες δράσεις έγιναν στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, στην Πλατεία Κουμουνδούρου, στην Πλάκα, στο Θησείο, στα Εξάρχεια, στα σκαλάκια της οδού Λυκαβηττού στο Κολωνάκι, στου Ψυρρή, στην οδό Σκουφά και αλλού.
- Ανοιχτό κάλεσμα σε καλλιτέχνες. Τα σύνθετα αίτια του γκράφιτι δε σηκώνουν μονολιθική αντίδραση από έναν δήμο με σύγχρονη ματιά κι ανοιχτό, όπως είναι ο δήμος Αθηναίων. Το ότι ένας δήμος δεν παριστάνει τον κριτικό τέχνης δε σημαίνει πως δεν μπορεί να καταλάβει τη διαφορά μεταξύ ατόμων που καταστρέφουν προσόψεις κτιρίων και ατόμων που νοιάζονται για την εικόνα της πόλης: σε συνεργασία με νέους καλλιτέχνες, κατόπιν ανοιχτής πρόσκλησης που απήυθυνε ο δήμος Αθηναίων στο πλαίσιο του Προγράμματος Αναβάθμισης του Εμπορικού Τριγώνου, «έντυσε» τα ιδιαιτέρως ευάλωτα σε βανδαλισμούς ΚΑΦΑΟ (χαρακτηριστικά κουτιά του ΟΤΕ), με ζωγραφιές που σήμερα μετατρέπουν την πιλοτική περιοχή του εμπορικού τριγώνου σε υπαίθρια έκθεση. Ξεχωρίζοντας τον οπτικό βανδαλισμό από το συμμάζεμα, ο δήμος ανέπτυξε επίσης έναν ρόλο διαμεσολαβητή μεταξύ ιδιοκτητών που το επιθυμούν και καλλιτεχνών που έρχονται με δομημένες προτάσεις για να στολίσουν προαύλια σχολείων ή τυφλές επιφάνειες του αστικού τοπίου. Όπως στην περίπτωση του μεγάλου γκράφιτι της Πειραιώς (τα ανάποδα χέρια διάσημου έργου του Dührer) ο δήμος Αθηναίων ανέλαβε να διατηρηθούν ακέραια αυτά τα σημεία, εφαρμόζοντας προστατευτικό υλικό και ανταποκρινόμενος άμεσα σε νέους βανδαλισμούς.
- Ανάπτυξη τεχνογνωσίας με εξειδικευμένους εργολάβους. Από το 2016, στο «τρίγωνο» των 110 στρεμμάτων, μέσα στο ευρύτερο εμπορικό τρίγωνο, με χορηγία από το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και συντονισμό από το Athens Partnership, το Πρόγραμμα Αναβάθμισης του Εμπορικού Τριγώνου του δήμου Αθηναίων, εφαρμόζειένα πιλοτικό ολοκληρωμένο πρόγραμμα για τη δημιουργία μιας πρότυπης γειτονιάς στην καρδιά της πόλης. Μεταξύ πολλών άλλων παρεμβάσεων, έχει κερδίσει το στοίχημα του απόλυτου «συμμαζέματος» του γκράφιτι, μέσα από τον καθαρισμό, την προστασία και τη διατήρηση της καθαριότητας στις προσόψεις καταστημάτων και κτιρίων, σε συνεργασία με εξωτερικούς εργολάβους. Συγκεκριμένα, αφαιρέθηκε γκράφιτι από επιφάνειες 7.000 τμ εκ των οποίο 42 ρολά καταστημάτων με τη συμμετοχή περισσότερων από 100 επιχειρηματιών της περιοχής. Όπως και στο παρελθόν στην οδό Αθηνάς (2013), αυτό δεν θα μπορούσε να έχει επιτευχθεί χωρίς εξειδικευμένη γνώση (βγαίνουν όλο και πιο κατάλληλα υλικά αφαίρεσης και προστασίας).
Ευχαριστούμε όλα τα μέλη του δικτύου που συνεργάστηκαν με το δήμο για τον καθαρισμό των εμβληματικών κτιρίων:
Aegean College, Bioway, Books+ (Πρώην Παπασωτηρίου), Cosmote, Eurobank, Eurolife ERB, Inditex- Pull & Bear, Titania Hotel, Zolotas, Zonar’s, Αθηναϊκή Λέσχη, Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος, Εθνική Πανγαία, Εθνική Τράπεζα, Ελευθερουδάκης, Καθολικός Καθεδρικός Ναός Αγ. Διονυσίου Αεροπαγίτη, Λουμίδης Καφεκοπτεία, Mastiha Shop, Νομισματικό Μουσείο, Ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετάννια, Όμιλος Πειραιώς, ΟΤΕ Estate, Πανεπιστημίου 40, Κτίριο της πρώην Εθνικής Κτηματικής Τράπεζας της Ελλάδος, Ρεξ-Εθνικό Θέατρο, ΣΤΑΣΥ ΜΕΤΡΟ, Τράπεζα , Φιλεκπαιδευτική Εταιρία, Οφθαλμιατρείο Αθηνών